Sikkerhed og vinterdæk – Derfor skal du huske at skifte
Der er mange, der ikke tænker over, hvor vigtigt det er at skifte til vinterdæk om vinteren. Måske er du en af dem, der tænker, at der efterhånden sjældent er sne i Danmark og, at det derfor ikke kan betale sig at skifte dæk, når vinteren nærmer sig. Men med mindre du er villig til at lade bilen stå, hvis vejerudsigten melder, at der er risiko for sne og slud, så er det vigtigt, at du skifter til vinterdæk. Det er ikke sikkert at køre med sommerdæk i vinterhalvåret. Dækkene er konstrueret helt forskelligt og sommerdæk står ganske enkelt ikke godt nok fast på sneglatte veje. Vi beskriver forskellen på sommerdæk og vinterdæk og kommer ind på dæktrykkets betydning for sikker kørsel i vinterhalvåret.
Forskellen på sommer og vinterdæk
Konstruktionen på sommer- og vinterdæk er som sagt helt forskellig, da dækkene er udviklet til helt forskellige forhold. Sommerdæk er lavet af en hårdere gummi og har dybe riller, der følger dækket hele vejen rundt. Rillerne sørger for at lede regnvand væk, så du kan bremse godt på en våd vej. Mellem rillerne er der bare flader. De sørger for at dækkene får det bedste vejgreb på en tør, varm vej. Vinterdæk derimod er konstrueret af en blødere gummi og med et mønster, der består af bløde lameller. Lamellerne sørger for at bryde den flade af vand, der ligger ovenpå sne og is og skaber dermed et godt vejgreb. I tillæg bevirker lamellerne, at sne og slud falder af dækket under kørslen. På grund af disse forskelle er det essentielt, at du skifter til vinterdæk for at kunne køre sikkert i vinterperioden.
Se nyeste priser på de mest populære vinterdæk hos Quickpot.dk her
Tjek dæktrykket i vinterhalvåret
Selvom du kører med gode vinterdæk, er der en anden vigtig ting, du skal huske. Det er at tjekke trykket i din bils dæk. De lave temperaturer om vinteren får trykket i bilens dæk til at falde. Derfor er der brug for at øge trykket i dækkene om vinteren. Er dæktrykket ikke højt nok vil det mindske sikkerheden under kørslen og det vil samtidigt gøre det dyrere at bruge bilen.
Sikkerheden forringes ved for lavt dæktryk
Man mener, at næsten hver anden bil i Danmark kører med for lavt tryk i dækkene om vinteren. Det er med til at mindske bilens bremse- og styreegenskaber, når dæktrykket er for lavt. Som før skrevet trækker luften sig sammen, når kulden sætter ind og det kan resultere i hele 0,5 bars forskel i dæktrykket alt efter, om det er en varm sommerdag eller en kold vinterdag du kører. Det er ikke kun ved de store temperaturforskelle mellem sommer og vinter, hvor en forskel kan ses i dæktrykket. På et døgn, hvor der er udsving for eksempel fra plusgrader til minusgrader, vil der ligeledes være forskel på dæktrykket. Det mindsker som sagt bilens sikkerhed – især hvis dæktrykket er for lavt – da det påvirker, hvor godt bilen bremser og, hvor let den er at styre.
Det er dyrere at køre i en bil med lavt dæktryk
Det er dog ikke kun sikkerheden, der mindskes, når der ikke er tryk nok i din bils dæk. Det er også din pengepung, der påvirkes negativt. Når dæktrykket er for lavt øges bilens forbrug af brændstof nemlig. Du kan lægge helt op til 10 procent brændstof oveni, hvis du kører rundt med et for lavt dæktryk. Oveni det bliver dækkene slidt hurtigere, når trykket er for lavt. Da nye vinterdæk koster en hel del ,er det besværet værd at tjekke dækkenes tryk jævnligt. Sidst men ikke mindst kan du risikere at få en bøde, hvis politiet opdager at trykket i dine dæk er galt – det er jo til fare for både dig selv og andre trafikkanter.